Ως παλιότερα μέλη της Ιτιάς, γιορτάζουμε σήμερα (12 Ιουνίου 2021) τα 30 χρόνια από το πρώτο email που έφτασε στην Ιτιά, στον server με το όνομα Νηρέας, με λειτουργικό σύστημα Unix, εγκατεστημένο στο γραφείο 201 του Κτηρίου Υδραυλικής. Μόλις τον είχαμε αγοράσει με χρήματα από διάφορα ερευνητικά έργα που είχαμε εκείνη την εποχή, με κύριο στόχο να τον χρησιμοποιήσουμε στο έργο “Ανάπτυξη σχεσιακής βάσης δεδομένων για τη διαχείριση και επεξεργασία υδρομετρικών πληροφοριών” (χρηματοδοτούμενο απ’ τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας). Για να μπορέσουμε να έχουμε email αγοράσαμε κι ένα modem, το οποίο τηλεφωνούσε μια φορά την ημέρα στον server Θησέα του κεντρικού υπολογιστικού κέντρου του ΕΜΠ (έναν υπολογιστή Vax με σύστημα Unix).
Το πρώτο μήνυμα που έλαβε ο Νηρέας είχε αποστολέα τον Βασίλη Ζούκο, που τότε ήταν στο πανεπιστήμιο Concordia στον Καναδά, και παραλήπτη τον ΔΚ. Το παραθέτουμε εδώ σαν κειμήλιο που δείχνει τον πρωτόγονο τρόπο σύνθεσης της διεύθυνσης email, ο οποίος ίσχυσε για δυο χρόνια, πριν μεταβούμε στον μοντέρνο τρόπο που χρησιμοποιούμε ως σήμερα.
Received: by nereus (5.61/1.35); id AA00931; Wed, 12 Jun 91 16:29:42 -0400
Received: by theseas.ntua.gr (smail2.5); id AA07154; 12 Jun 91 12:33:12 EET DST (Wed)
Received: by ariadne.csi.forth.gr with SMTP; Wed, 12 Jun 91 11:20:39 +0300 (EET)
Received: by mcsun.EU.net via EUnet; id AA02339 (5.65a/CWI-%I%); Wed, 12 Jun 91 10:21:43 +0200
Received: from Clyde.Concordia.CA by relay1.UU.NET with SMTP; (5.61/UUNET-internet-primary)
id AA26723; Tue, 11 Jun 91 19:05:39 -0400
Received: from Maxwell.Concordia.CA by Clyde.Concordia.CA id aa20261; 11 Jun 91 23:02 GMT
Received: by maxwell.concordia.ca (4.1/SMI-4.1)
id AA20315; Tue, 11 Jun 91 19:02:41 EDT Date: Tue, 11 Jun 91 19:02:41 EDT
From: VASSILIOS ZOUKOS <zoukos@maxwell.concordia.ca>
Message-Id: <9106112302.AA20315@maxwell.concordia.ca>
To: -v@maxwell.concordia.ca, theseas!nereas!dk
Subject: GEIA_KAI_XARA
Status: RO</zoukos@maxwell.concordia.ca> Tue Jun 11 18:57:59 EDT 1991
Dhmhtrh
Soy esteila e-mail sth dieyuynsh poy moy edwses alla to UUNET moy to esteile pisw afoy to krathse gia 4 meres.
H dieyuynsh poy moy edwse htan:
alias ben dk%nereas@theseas.ntua.gr
Twra soy janastelnw me nea dieyuynsh:
alias BEN mcvax!theseas!nereas!dk@uunet.uucp
Polla filia kai molis to pareis amesws steile apanthsh
Basilhs
Τα 30 χρόνια θεωρούνται επαρκής χρόνος από κάποιες επιστήμες για να αποτιμήσουν το παρελθόν. Η κλιματολογία και η ιστορία είναι δύο από αυτές. Μια που το κλίμα στην Πολυτεχνειούπολη δεν φαίνεται να άλλαξε σημαντικά, προσπαθήσαμε μ’ αυτή την ανάρτηση να υπηρετήσουμε την ιστορία. Βέβαια, η ιστορία δεν γράφεται με προσωπικές αφηγήσεις, αλλά ελπίζουμε η μαρτυρία μας να έχει κάποια χρησιμότητα.
Το ερευνητικό που προαναφέραμε δεν ευτύχησε να ολοκληρωθεί, αλλά για ευτυχή λόγο, ο οποίος εξηγείται στη σχετική έκθεση. Με λίγα λόγια, λίγους μήνες μετά την έναρξή του, συγκεκριμένα τον Ιανουάριο 1992, πήραμε ένα πολύ μεγαλύτερο έργο, το γνωστό Υδροσκόπιο με επιστημονικό υπεύθυνο τον ΔΚ (τότε λέκτορα), που εμπεριείχε τις εργασίες του προηγούμενου. Έτσι σταματήσαμε το προηγούμενο, μη θεωρώντας σκόπιμο να πληρωνόμαστε δυο φορές για την ίδια δουλειά. Σκοπός του Υδροσκόπιου ήταν η ανάπτυξη μιας κατανεμημένης βάσης (INGRES) με τα υδρομετεωρολογικά δεδομένα της χώρας. Απ’ αυτό το έργο αγοράσαμε τρία workstations με λειτουργικό σύστημα Unix. Τα ονομάσαμε Αχελώο, Κηφισό και Ευρώτα και τα εγκατασταστήσαμε στο γραφείο 206α του Κτηρίου Υδραυλικής. Οι φορείς που συμμετείχαν (ΥΠΕΧΩΔΕ, ΕΜΥ, ΔΕΗ, ΥΠΓΕ κ.α) πήραν αντίστοιχα workstations και οι λειτουργίες της κατανεμημένης βάσης γίνονταν με μισθωμένες γραμμές (leased lines). Με έναν ισχυρό για την εποχή router που επίσης αγοράσαμε, δημιουργήσαμε έναν κεντρικό τηλεπικοινωνιακό κόμβο στο 206α.
Αλλά ας γυρίσουμε λίγο πίσω στους πρώτους μήνες που η Ιτιά κατάφερε να έχει σύνδεση email. Τότε πολύ λίγος κόσμος, κι αυτός σε πανεπιστήμια, είχε διεύθυνση email. Οπότε και η χρησιμότητά του φαινόταν αμφίβολη. Τις δημοσιεύσεις μας, για παράδειγμα, τις υποβάλλαμε μέσω ταχυδρομείου και έφταναν στην Αμερική ή στην Αγγλία μια βδομάδα μετά. Μπορούσαμε να επιταχύνουμε λίγο τη διαδικασία πληρώνοντας για courier, αλλά δεν ωφελούσε γιατί μετά οι editors τις έστελναν στους reviewers πάλι με ταχυδρομείο. Έτσι ο ΔΚ είχε ενθουσιαστεί που έλαβε ηλεκτρονικό μήνυμα σε μια μόνο μέρα τον Ιούνιο του 1991. Ο ΝΜ έστειλε το πρώτο του email από τον Νηρέα σε φίλη που εργαζόταν σε Πανεπιστήμιο του Λονδίνου τη Δευτέρα 2/9/1991.
Return-Path: nikos%nereas@theseas.ntua.gr
Received: by cs.bbk.ac.uk (4.1/UK1.4a-CB2.0)
id AA04848; Mon, 2 Sep 91 19:41:35 BST
Received: from ariadne by kestrel.Ukc.AC.UK with UUCP id aa02989;
2 Sep 91 19:37 BST
Received: from theseas.ntua.gr by ariadne.csi.forth.gr via ITEnet with SMTP;
id AA24969 (5.61++/FORTH-CSI-2.21); Mon, 2 Sep 91 18:33:48 +0300
Received: by theseas.ntua.gr; Mon, 2 Sep 91 18:33:38 +0300
Received: by nereas (5.61/1.35); id AA00832; Mon, 2 Sep 91 13:01:43 -0400
Date: Mon, 2 Sep 91 13:01:43 -0400
From: Nikos Mamassis
Message-Id: <9109021701.AA00832@nereas>
Apparently-To: fefie@cs.bbk.ac.uk
To: fefie@cs.bbk.ac.uk
X-Lines: 4
fefie sou stelnv sto fefie@cs.bbk.ac.uk
To diko mou mail einai: nikos%nereas@theseas.ntua.gr
filia nikos
Όμως με το σύστημα που είχαμε εγκαθιδρύσει, μια ανταλλαγή (μήνυμα και απάντηση) χρειαζόταν μια-δυο μέρες. Έγραφες σε κάποιον τη Δευτέρα το πρωί. Ο Νηρέας επικοινωνούσε με τον Θησέα το απόγευμα. Λίγο αργότερα το απόγευμα ο Θησέας, ξανά με τηλεφωνική κλήση, μετέφερε το μήνυμα στον κόμβο Ariadne, τον πρώτο της χώρας, που δημιουργήθηκε στο Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) της Κρήτης. Εκείνος επικοινωνούσε χωρίς καθυστέρηση με Ευρώπη κι από κει και με Αμερική. Στην καλύτερη περίπτωση λάμβανες την απάντηση το απόγευμα της Τρίτης, στην προγραμματισμένη τηλεφωνική κλήση. Κι αν ανταπαντούσες άμεσα, το μήνυμα θα έφτανε στο ΙΤΕ το απόγευμα της Τετάρτης.
Ο ΔΚ, συνεπαρμένος με τις δυνατότητες που θα ανοίγονταν αν αντί τηλεφωνικών κλήσεων είχαμε μόνιμη τηλεφωνική σύνδεση, επισκέφτηκε τον Πρύτανη και του εισηγήθηκε να μισθώσει το ΕΜΠ μια leased line που θα συνδεόταν με το ΙΤΕ. Όταν ο ΔΚ του είπε το κόστος των 20 χιλιάδων δραχμών ανά μήνα (σημερινή αξία περίπου 80 ευρώ ανά μήνα με την τότε ισοτιμία δραχμής/ECU), ο Πρύτανης ούτε καν το σκέφτηκε, θεωρώντας το κόστος δυσβάστακτο και αναντίστοιχο των ωφελειών. Αλλά λίγο αργότερα και πριν το ΕΜΠ αποκτήσει το σημερινό δίκτυο, η Ιτιά είχε δικό της κόμβο και δικές της leased lines με την ευκαιρία του Υδροσκοπίου. Όταν κανα-δυο χρόνια αργότερα φτιάχτηκε το δίκτυο του ΕΜΠ, ο κόμβος της Ιτιάς (που τότε δεν λεγόταν Ιτιά αλλά hydro) έγινε ο πρώτος κόμβος αυτού του δικτύου. Και ο Νάσος Παπακώστας κι ο Δημήτρης (Τζίμης) Καλογεράς, που μόλις είχαν αποφοιτήσει από τη Σχολή Ηλεκτρολόγων του ΕΜΠ και δούλεψαν στο Υδροσκόπιο στο στήσιμο των πληροφοριακών και τηλεπικοινωνιακών συστημάτων, έγιναν από τα πρώτα στελέχη του Κέντρου Δικτύων του ΕΜΠ που δημιουργήθηκε στη συνέχεια.
Εκείνα τα πρώτα email συνοδεύονταν από ένα αόρατο συνημμένο, το μέλλον. Σε λίγο καιρό, μετά την εγκατάσταση των μισθωμένων γραμμών, αξιοποιούσαμε το talk (on line chat με διαχωρισμό της οθόνης στα δύο). Τους επόμενους μήνες, Έλληνες (και μη) από διάφορα μέρη του κόσμου έκαναν “finger” στον Αχελώο (δεν υπήρχε τότε Παγκόσμιος Ιστός – www) για να δουν online τις μετεωρολογικές συνθήκες στην Πολυτεχνειούπολης Ζωγράφου. Ήταν μια υπηρεσία που φτιάξαμε μαζί με την εγκατάσταση του πρώτου αυτόματου τηλεμετρικού μετεωρολογικού σταθμού στη χώρα, πάλι στο πλαίσιο του Υδροσκοπίου. Τον επόμενο χρόνο ήρθε η οικιακή σύνδεση με modem και σε λίγα χρόνια ήρθε ο Παγκόσμιος Ιστός, οι ιστοσελίδες και οι πρώτες μηχανές αναζήτησης (Netscape Navigator – 1994, Altavista – 1995).
Οι πρώτες τεχνολογικές εξελίξεις αρχικά σόκαραν την κοινότητα αλλά γρήγορα ενσωματώθηκαν στην ερευνητική και εκπαιδευτική διαδικασία. Τις επόμενες δεκαετίες η εξέλιξη της πληροφορικής και των επικοινωνιών ήταν ραγδαία. Οι εξελίξεις αυτές αξιοποιήθηκαν με πολλούς τρόπους, αλλά επιλέγουμε να αναφέρουμε πέντε, που σχετίζονται με την εκπαίδευση.
- Τη δημιουργία των πρώτων ιστοσελίδων μαθημάτων στα τέλη της δεκαετίας 1990 (ΔΚ).
- Τη δημιουργία της ψηφιακής βιβλιοθήκης της Ιτιάς το 2000 (Αντώνης Χριστοφίδης και ΔΚ), τότε που δεν υπήρχε ResearchGate, Google Scholar κτλ.
- Το πρώτο πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (EDUCATE) το 2007. Το έφερε ο Χρήστος Μακρόπουλος (τότε δρούσε στην Αγγλία) και επιστημονικός υπεύθυνος για το ΕΜΠ ήταν η Αλεξάνδρα Κατσίρη. Συμμετείχαν πανεπιστήμια των Βαλκανίων και έτρεχε σε πλατφόρμα moodle η οποία και ξαναήρθε πρόσφατα στην επικαιρότητα του ΕΜΠ.
- Την πρώτη ηλεκτρονική έκφραση γνώμης για το πρόγραμμα σπουδών της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών αξιοποιώντας υπάρχουσες υποδομές του ΕΔΕΤ το 2015 (ΔΚ ως κοσμήτορας και ΝΜ).
- Την ανάπτυξη μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης από την ομάδα της Ιτιάς που έγινε πρόσφατα (στο ξεκίνημα της δεκαετίας του 2020).
Η παραπάνω σύντομη ιστορία έχει πολλές προεκτάσεις και επιλέγουμε να αναφερθούμε σε τρεις από αυτές.
Η πρώτη είναι η συμβολή του ΕΜΠ στην ενσωμάτωση και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών. Εκτιμούμε πως το 1991 οι χρήστες email στην Ελλάδα θα ήταν πολύ λιγότεροι από 1000. Ακόμη και το 1995 μόλις το 1% των κατοίκων στα μεγάλα αστικά κέντρα (δηλαδή περίπου 60 000 άτομα) είχαν πρόσβαση στο internet. Σίγουρα αυτό δείχνει μια πρωτοπορία του ΕΜΠ στην ανάπτυξη υποδομών, την οποία όμως θα πρέπει να συντηρεί και να εκσυγχρονίζει.
Η δεύτερη είναι η αξία των υποδομών. Μια μισθωμένη τηλεφωνική γραμμή άλλαξε τον κόσμο μας. Στον ανεπτυγμένο κόσμο κάθε γενιά θεωρεί τις υποδομές περισσότερο δεδομένες από την προηγούμενη και η ευτυχία της εξαρτάται περισσότερο από αυτές. Όταν ήμασταν μικροί, ένας από μας (ΝΜ) άκουγε με συμπάθεια τις ιστορίες της γιαγιάς του για το πώς κουβαλούσε νερό κι ο άλλος (ΔΚ) κουβαλούσε ο ίδιος νερό με νταμιτζάνες για να πιει η οικογένεια. Ελπίζουμε, μέσα απ’ τις δικές μας ιστορίες, οι νέοι να αναλογιστούν την αξία των υποδομών και κυρίως να καταλάβουν πως δεν πρέπει να τις θεωρούν δεδομένες. Πάντως τους ευχόμαστε σε όλη τους τη ζωή να έχουν γρήγορο και δωρεάν ασύρματο internet σε κάθε σημείο του πλανήτη που θα βρεθούν.
Η τρίτη αφορά την αυθόρμητη διαχρονική αντίδραση μερίδας της εκπαιδευτικής κοινότητας στις νέες τεχνολογίες. Αυτά τα 30 χρόνια πολλά ακούστηκαν και ενδεικτικά αναφέρουμε:
- «τι να το κάνεις το internet, να πληρώνουμε τηλεφωνική γραμμή όλη μέρα»·
- «ο πίνακας είναι αναντικατάστατος, τι να σου κάνει το PowerPoint»·
- «δε χρειάζεται να βάλουμε προβολείς για υπολογιστή στις αίθουσες, τα επιδιασκόπια είναι μια χαρά»·
- «δεν είναι σωστό να βιντεοσκοπούνται μαθήματα, η γνώση θα μετατραπεί σε κονσέρβα»·
- «τα εξ αποστάσεως μαθήματα δεν πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, θα πρέπει να επαναληφθούν».
Βέβαια αργά ή γρήγορα τα εμπόδια ξεπερνιούνται μέχρι να εμφανιστεί το επόμενο τεχνολογικό άλμα, όπου τα πάντα αλλάζουν ξαφνικά. Την απότομη αλλαγή μάς την υπενθυμίζουν τα στοκ από δισκέτες και υπολογιστές 80286 της δεκαετίας 1990 που δεν πρόλαβαν να χρησιμοποιηθούν, τα λογισμικά που έσβησαν και οι τεχνολογίες που χάθηκαν. Μια μικρή γεύση μπορεί να πάρει κάποιος επισκεπτόμενος το χώρο στο κτήριο Υδραυλικής, όπου έχουμε φυλάξει παλιό υλισμικό και λογισμικό. Οι συνάδελφοι που συμμετείχαν στην εξέλιξη των εφαρμογών πληροφορικής άνοιξαν αλλά και έκλεισαν πολλούς δρόμους.
Κλείνοντας, θα πρέπει να σχολιάσουμε το γεγονός ότι η επέτειος του πρώτου email στο Κτήριο Υδραυλικής συμπίπτει με την είσοδο στην καθημερινότητά μας ενός νέου τεχνολογικού και κοινωνικού άλματος, που είναι οι τεχνικές της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Αφού ξεπεράσαμε το στάδιο της άρνησης και βρισκόμαστε στο στάδιο της αποδοχής, ίσως οι παλιές ιστορίες να μας βοηθήσουν να πάρουμε αποφάσεις για το στάδιο της ενσωμάτωσης του καινούργιου σε αυτά που κάνουμε.
Νίκος Μαμάσης & Δημήτρης Κουτσογιάννης
Βασίλειος Ζούκος says
Αγαπητοί Νίκο και Δημήτρη,
ήταν ευχάριστη έκπληξη αυτή η ιστορική αναφορά που την είχα σχεδόν
ξεχάσει και σας ευχαριστώ!
Θεωρώντας εύστοχη την επισήμανσή σας για την αξία των υποδομών,
θα πρόσθετα επιπλέον και τα εξής:
1. Οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές εξυπηρετούν το κοινωνικό σύνολο,
και επομένως οι οργανισμοί που ευθύνονται για αυτές θα πρέπει να
έχουν ως στόχο τους την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
2. Επιπλέον, στόχος των παραπάνω οργανισμών θα πρέπει να είναι η
διαρκής ποιοτική βελτίωση των υπηρεσιών τους με ταυτόχρονη μείωση
του κόστους που επιβαρύνεται ο κάθε πολίτης για τη χρήση τους.
3. Επειδή η παροχή κάθε υπηρεσίας έχει κάποιο κόστος (είτε χρηματικό
είτε ενεργειακό), η ευκταία περίπτωση της παροχής δωρεάν πρόσβασης
στο διαδίκτυο είναι αυτή της παροχής της ως δημοσίας δαπάνης.
Panayiotis Tsanakas says
Εξαιρετική αναδρομή μιας ηρωϊκής εποχής, με τους πρωτοπόρους τής (τότε) νέας ψηφιακής τεχνολογίας οι οποίοι απολάμβαναν ως μέγιστη ικανοποίηση τη λήψη ή την αποστολή ενός “μακρυνού” μηνύματος…
Παρά τις εκθετικές προόδους που μεσολάβησαν, τίποτε δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς τον αγνό και εγγενή ενθουσιασμό εκείνων που έβαλαν τις βάσεις για τις πρώτες υπηρεσίες, με τα πρώτα συστήματα, και τους πρώτους χρήστες.
Εύχομαι να γίνει αυτή η ιστορική αναδρομή, κίνητρο και για την νεώτερη γενιά, να συνεχίσει τον ευγενή αγώνα της καινοτομίας για τις σύγχρονες προκλήσεις, χωρίς άλλες σκοπιμότητες και ιδιοτέλειες, στη βάση αυτού που έλεγαν κάποιοι δικοί μου δάσκαλοι:
“Ο κόσμος θα αλλάξει, με εσένα ή χωρίς εσένα, είτε το θέλεις είτε όχι!”
Dimitris Kalogeras says
Ευχαριστώ για την αναφορά. Οταν το ανθρώπινο πλαίσιο “κινητοποιεί” τότε όλα είναι δυνατά. Το τότε (ανθρώπινο) πλαίσιο (Δημήτρης, Νίκος, Θεμιστοκλής) ήταν εξωστρεφές και έχτιζε “γέφυρες”. Η δική μου επιλογή ήθελε να είναι δίπλα σε ανθρώπους που “κάνουν” (doers/DIYers) για να μάθω /κάνω όσα τα περισσότερα
Demetris Koutsoyiannis says
Κάτι που δεν αναφέραμε στο μπλογκ είναι το τι δυσκολίες αντιμετωπίσαμε για το Υδροσκόπιο μέσα στο Πολυτεχνείο. Ιδιαίτερα είχε ενοχλήσει το γεγονός ότι ο Επιστημονικός Υπεύθυνος (που είχε συλλάβει την όλη ιδέα και έκανε και την πρόταση, η οποία εγκρίθηκε από τη ΓΓΓΕΤ, στο πλαίσιο του προγράμματος STRIDE) ήταν λέκτορας. Θυμάμαι πόσο είχε στραβομουτσιουνιάσει ο τότε πρόεδρος της Σχολής, όταν του είχα ζητήσει να εγκρίνει η Σχολή το ερευνητικό. Οι δυσκολίες ξεπεράστηκαν επειδή το Πρόγραμμα το στήριξε ενεργά (συμμετέχοντας, στην Καθοδηγητική Επιτροπή, ως Πρόεδρος, μαζί με τον Δημήτρη Τολίκα απ’ το ΑΠΘ κι εμένα), ο Θέμης Ξανθόπουλος, καθηγητής της Σχολής και τότε Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ, και μετέπειτα Πρόεδρος της Σχολής και Πρύτανης του ΕΜΠ.
Αλλά οι δυσκολίες αυτές μεγεθύνθηκαν στο επόμενο μεγάλο ερευνητικό έργο που έφερα στο ΕΜΠ, “Εκσυγχρονισμός της εποπτείας και διαχείρισης του συστήματος των υδατικών πόρων ύδρευσης της Αθήνας“, κι ας είχα τότε προαχθεί σε επίκουρο καθηγητή. Για το τελευταίο έχω γράψει αναλυτικά την ιστορία της έγκρισής του από το ΕΜΠ, που πήρε ένα εξάμηνο, στην ανάρτησή μου “Περί εργαστηρίων και διευθυντών“.
Demetris Koutsoyiannis says
Προβλήματα σαν κι αυτά που αναφέρθηκα παραπάνω είναι διαχρονικά, στο παρελθόν της Σχολής και του ΕΜΠ, αλλά και στο παρόν της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το παρόν είναι οι αντιδράσεις για το Εργαστήριο Υπολογιστών (PC Lab) που η Σχολή πήρε απόφαση να το μετεξελίξει σε Εργαστήριο Ψηφιακής Τεχνολογίας στα Τεχνικά Έργα. Χθες ξεκίνησε μια ανταλλαγή email γι’ αυτό. Δημοσιοποιώ εδώ το δικό μου μήνυμα γιατί δεν μου αρέσει η ιδιωτική επικοινωνία για ζητήματα δημόσιου συμφέροντος, καθώς και γιατί ταιριάζει με το θέμα που συζητάμε. (Δεν δημοσιοποιώ βέβαια μηνύματα άλλων συναδέλφων, παρόλο που θα είχαν πολύ ενδιαφέρον, αλλά θα χαρώ αν το κάνουν οι ίδιοι).
—–
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Απαντώ σαν παλιός που είμαι–μόνο άλλη μια χρονιά θα είμαι μαζί σας. Καθότι ο παλιός είν’ αλλιώς. (Φυσικά δεν αμφισβητώ πως κι ο νέος είν’ ωραίος.)
Τυπικώς το θέμα που θέτετε είναι εύκολο να μας το διευκρινίσει η Αίμη μέσω των πρακτικών, αφού υπάρχουν αμφιβολίες για το τι ειπώθηκε.
Αλλά στην ουσία, θα μου επιτρέψετε να πω πως η Σχολή στη μακραίωνα ιστορία της είχε ανθρώπους που κάναν ενέργειες και άλλους που φρενάραν. Τελικά οι δικαιωμένοι είναι οι πρώτοι. Και η Σχολή, παρόλο που έχει απογειωθεί, θα ήταν ακόμη πιο δικαιωμένη, αν όλοι ανήκαν στην πρώτη κατηγορία.
Θα σας πω ένα ιστορικό παράδειγμα με τις αντίστοιχες παραπομπές. Δείτε τη βιογραφία του Κιτσίκη, http://www.civil.ntua.gr/bio/kitsikis/ και ειδικότερα την παράγραφο που ξεκινάει “Παρά το ανώμαλο των περιστάσεων, το ΕΜΠ παρέμεινε αλώβητο …”.
Μέσα στη γερμανική κατοχή (1943), ο Κιτσίκης έφτιαξε τις κατευθύνσεις στη Σχολή ΠΜ καθώς και τη ΣΕΜΦΕ ως μεταπτυχιακή σχολή. Μόλις τον σουτάρισαν για πολιτικούς λόγους (καθότι αριστερός), οι φρεναριστές τα κατάργησαν και τα δύο το 1946. (Δείτε και τους νόμους του 1943 και του 1946–τους είχα κρεμάσει από παλιά εδώ, στα συνημμένα, http://www.civil.ntua.gr/info/history/ ).
Αν διαβάσετε πρακτικά ΓΣ της χουντικής περιόδου (που το έχω κάνει), θα δείτε ότι το θέμα των κατευθύνσεων το ξαναέθεσαν και όλο το γυρόφερναν οι τότε καθηγητές, ακόμη και επί χούντας, χωρίς να παίρνουν αποφάσεις. Τελικά οι κατευθύνσεις επανιδρύθηκαν το 1977 (επί κοσμήτορα Παντελή Ρόκου του μαθηματικού).
Ομοίως η ΣΕΜΦΕ επανιδρύθηκε επί πρύτανη Ξανθόπουλου το 1999. Αλλά δυστυχώς όχι ως μεταπτυχιακή σχολή, όπως σωστά την είχε θεσμοθετήσει ο Κιτσίκης, αλλά ως προπτυχιακή. Πήρε 53 χρόνια για να επανέλθει, κι επανήλθε σε χειρότερη έκδοση.
Συγχωρήστε, λόγω ηλικίας, την αναφορά στην ιστορία και το ύφος μου. Όμως πιστεύω πως η ιστορία είναι δάσκαλος.
Καλό βράδυ,
Δημήτρης
Μαρίνα Πανταζίδου says
ΝΜ, ΔΚ, σας ευχαριστούμε για την επιμόρφωση και την αύξηση της πιθανότητας να υπάρξει ένα αντίστοιχο μήνυμα σε 10, 20, 30 χρόνια.
Demetris Koutsoyiannis says
Ευχαριστούμε Μαρίνα. Με ενέπνευσε το μήνυμά σου να θυμηθώ και μια άλλη ιστορία σχετική με το Υδροσκόπιο και τη γράφω από μνήμης γιατί δεν έχω τα πλήρη τεκμήρια αυτή τη στιγμή, τα οποία όμως ελπίζω να μπορούν να βρεθούν σε περίπτωση που θεωρηθεί απίστευτη και όχι αληθινή.
Στην πρόταση του Υδροσκόπιου είχαμε προβλέψει ένα ποσό για τις μισθωμένες τηλεφωνικές γραμμές. Έχοντας υποστεί την ψυχρολουσία από το ΕΜΠ για τη σκοπιμότητά τους, θεωρήσαμε πως θα έπρεπε να τις πληρώνει το ίδιο το ερευνητικό.
Έτσι τις βάλαμε χωρίς να ρωτήσουμε πρυτάνεις και γραφειοκράτες του ΕΜΠ. Περνούσε ο καιρός, κόντευε να λήξει το έργο και δεν μας είχε έρθει ούτε ένας λογαριασμός απ’ τον ΟΤΕ. Σκέφτομαι τότε, βρε μήπως έχουν πάει οι λογαριασμοί στις κεντρικές υπηρεσίες του ΕΜΠ και δεν μας τους προώθησε;
Οπότε, επισκέπτομαι τον προϊστάμενο των οικονομικών υπηρεσιών και του θέτω το θέμα. Με αντιμετωπίζει απρόθυμα και μου δίνει μια γενική απάντηση του στυλ “Όποιοι λογαριασμοί μας έρχονται τους πληρώνουμε, μην ασχολείσαι εσύ”. Επιμένω και του εξηγώ πως έχουμε το κονδύλι να τους πληρώσουμε, κι αν τους έχει πληρώσει το ΕΜΠ μπορούμε να τού το επιστέψουμε. Εξ άλλου είναι κρίσιμο για μας να δούμε αν έχουν έρθει οι λογαριασμοί γιατί, σε περίπτωση που έρθουν αργότερα, θα λήξει το έργο και δεν θα μπορούμε να κάνουμε δοσοληψίες.
Το τελευταίο επιχείρημα τον έπεισε οπότε άνοιξε ένα ντοσιέ με τους πιο πρόσφατους λογαριασμούς και βρήκε σε μια λίστα ότι πράγματι οι μισθωμένες γραμμές μας υπήρχαν και είχαν πληρωθεί κεντρικά. Του ζητώ να μου βρει όλους τους λογαριασμούς και να μου τους βγάλει φωτοτυπία για να επιστρέψουμε τα χρήματα στο ΕΜΠ.
Ο προϊστάμενος είναι αρνητικός και με κοιτάει περίεργα. “Τι ψάχνεις, αφού είδες πως τους έχουμε πληρώσει. Δεν έχω προσωπικό να ψάχνει λογαριασμούς.” Του προτείνω να στείλω εγώ ένα συνεργάτη να τους ψάξει στα αρχεία του και δέχεται.
Βρίσκουμε και φωτοτυπούμε τους λογαριασμούς, που συγκεντρώνουν ένα ποσό ας πούμε 8 εκατομμυρίων δραχμών (25 χιλιάδων ευρώ–ως τάξη μεγέθους–υπόψη πως είχαμε πάνω από δέκα μισθωμένες γραμμές για πολλούς μήνες). Τους υποβάλλω στην ΕΔΕΙΛ, με αίτημα να βγει ένταλμα πληρωμής στο όνομα του Πρύτανη του ΕΜΠ. Βγαίνει το ένταλμα, γράφω μια επιστολή στον Πρύτανη να το εισπράξει και του την επιδίδω προσωπικά για να είμαι σίγουρος πως δεν θα παραπέσει. Εισπράττω συγχαρητήρια για τη γενναιόδωρη και πρωτοφανή, όπως μου είπε, πράξη μου υπέρ του ΕΜΠ. Μάλιστα μου έστειλε και ευχαριστήρια επιστολή.
Κλείνει το πρόγραμμα, γίνεται και ο έλεγχος από τη ΓΓΕΤ που τα βρίσκει όλα καλά. Αλλά δυο-τρία χρόνια μετά, περιπλανώμενος στους διαδρόμους της Επιτροπής Ερευνών για κάποιο άλλο θέμα, δέχομαι την παρατήρηση μιας υπαλλήλου ότι υπάρχει μια εκκρεμότητα με το Υδροσκόπιο και δεν μπορεί να κλείσει τα βιβλία του. Ρωτάω έκπληκτος τι εκκρεμμότητα είν’ αυτή.
Όπως ίσως μαντέψατε, το ΕΜΠ δεν εισέπραξε τα 25 χιλιάδες ευρώ. Μου προτείνει να ακυρώσω το μη εκτελεσμένο ένταλμα και να κάνω τα χρήματα κάτι άλλο, π.χ. αμοιβή δική μου. Κάθομαι επί τόπου και κάνω αίτημα ακύρωσης. Αλλά ήθελα το κονδύλι να πάει και πάλι στο ΕΜΠ. Οπότε με τα χρήματα αγοράσαμε καινούργια όργανα για τον μετεωρολογικό σταθμό που αναφέρουμε παραπάνω, που είναι περιουσία του ΕΜΠ.
Μαρίνα Πανταζίδου says
Απίστευτη; Θα έλεγα μάλλον προς το τυπική (ή, στο ελληνοαγγλικό ιδίωμα του Τάσιου: “textbook case για ελληνικό δημόσιο, όπως λέμε και στο χωριό μου”).